Amigdalita

Amigdalita este o inflamaţie sau o infecţie a amigdalelor palatine. Amigdalele, două la număr, reprezintă un ţesut limfatic aflat la „frontiera” faringelui, care au un rol protector asupra organismului. Amigdalele sînt primul organ de apărare cu un sistem imunitar definit, de aceea funcţia dată le face vulnerabile la diferite tipuri de infecţii. Amigdalita poate avea forme acute şi cronice.

Cel mai comun simptom al amigdalitei este durerea în gît. Alte semne care ne pot pune în gardă sînt:

• febra,
  • durerile de cap,
  • greaţa,
  • oboseala,
  • dificultate la înghiţire,
  • guturai,
  • nas înfundat,
  • inflamarea şi înroşirea amigdalelor, însoţite de puroi sub formă de pete albe pe suprafaţa acestora.

Simptomele apar după cîteva zile de la contactul cu sursa infecţiei.

Cauze

Amigdalita este cel mai des cauzată de viruşi şi infecţii bacteriene, iar în cazuri mai rare- de infecţii provocate de paraziţi şi ciuperci. Cea mai comună bacterie care provoacă amigdalita este Streptococcus beta-hemolitic.

Infecţia este una contagioasă, de aceea simpla inspirare a aerului infectat duce la îmbolnăvire. O alta cauză care determină producerea amigdalitei este obstrucţia nazală (nasul înfundat), persoana suferindă fiind obligată să respire prin cavitatea bucală.

Tratament

Amigdalitele de origine virală se vindecă fără un tratament antibiotic, prin administrarea aspirinei sau ibuprofren, acetaminofen în cazul copiilor.

În cazul amigdalitei bacteriene, pentru a preveni complicaţiile, sînt recomandate antibioticele. Chiar dacă simptomele dispar după instituirea tratamentului prescris de medic, este necesară continuarea acestuia, pentru a stopa o ulterioară recidivă.

Dacă nu este tratată la timp, există riscul răspîndirii infecţiei spre celelalte organe. În aces caz, amigdalele nu mai au funcţia de protecţie, iar repetarea periodică duce la amigdalectomie (îndepărtarea amigdalelor).