Duodenita

Duodenita este o boală inflamatorie a duodenului – porţiunea iniţială a intestinului subţire.  În dependenţă de factorul cauzal duodenita poate fi: primară  (cînd este afectată mucoasa duodenului) şi  secundară  (cînd este asociată cu alte afecţiuni  ca : pancreatita, gastrita, ulcer etc.).

Duodenita cauzează inflamaţia mucoasei gastrice, de aceea poate manifesta o serie de simptome, care variază ca intensitate. Simptomele comune ale duodenitei sînt:

• balonare;
  • durere abdominală;
  • lipsa poftei de mîncare;
  • senzaţia de greaţă, vomă;

Duodenita poate evolua atît acut, cît şi cronic.

Duodenita acută

Duodenita acută apare de obicei în combinaţie cu inflamaţia acută a stomacului şi a intestinelor. Cauzele apariţiei sînt intoxicaţiile care au un efect iritant asupra mucoasei tracului digestiv, alimentele condimentate, abuzul de alcool sau traumarea duodenului cu diferiţi corpi străni.

Este caracterizată de dureri abdominale, greaţă, slăbiciune, dureri de cap, sensibilitate şi durere în zona epigastrică. Posibile complicaţii pot fi: sîngerări intestinale, perforaţii ale peretelui intestinal, dezvoltarea pancreatitei acute.

Duodenita cronică

Duodenita cronică apare din cauza meselor neregulate, utilizarea frecventă a alimentelor condimentate sau prea fierbinţi, alcoolismul. Duadenită cronică secundară apare odată cu gastrita cronică, ulcerul gastric şi duodenal, pancreatita cronică, alergiile alimentare.

Este caracterizată de dureri abdominale permanente care se agraveaza după masă de obicei, arsuri stomacale, amărăciune, sensibilitate profundă la palpare, pierderea poftei de mîncare, greaţă. Deoarece aceste secvenţe recidivează pacienţii cu duodenită cronică ar trebui să fie sub supraveghere medicală.

În anumite cazuri, duodenita vă poate pune viaţa în pericol. Solicitaţi imediat asistenţa medicală de urgenţa dacă prezentaţi următoarele simptome :

• scaun cu sînge;
  • dureri abdominale severe;
  • voma cu sînge.

Modalităţi de prevenire: mese raționale şi regulate;  lupta împotriva alcoolismului; tratarea  altor boli care pot provoca  duodenita secundară.