Examenul USG

Ultrasonografia mamară (ecografia mamară) este o metodă non-invazivă de investigaţie a glandei mamare. Se execută cu un transductor special (sonda US) cu frecvenţă înaltă. Procedura în sine este relativ simplă. Majoritatea afecţiunilor sînului nu sînt maligne şi chiar dacă restul afecţiunilor sînt date de cancer, peste 90% dintre acestea sînt curabile, dacă sînt detectate precoce şi tratate prompt.

Metoda se poate utiliza ca examen screening (examinarea iniţială, aplicată “în masă”, înainte de apariţia simptomelor) la persoanele cu antecedente familiale de cancer mamar, cunoscut fiind faptul ca acesta se transmite descendent pe linie maternală. Acest lucru impune un examen precoce al sînului, începand de la vîrsta de 25 ani.

Dacă aţi trecut peste vîrsta de 20 de ani, este indicată  examinarea clinică a sînilor o data la 1-3 ani, în funcţie de vărstă; între 20 si 39 de ani – o dată la 3 ani; peste 40 de ani o data pe an.

Fiind o metodă non iradiantă, utilizată şi la gravide şi la copii/adolescenţi, rapidă,  ultrasonografia durează între 15-45 minute, în funcţie de volumul sănului, complexitatea şi numărul de leziuni depistate.

Examenul USG al glandelor mamare:

• este uşor de practicat în ambulator, avînd un grad informativ înalt.
  • permite ghidarea unor proceduri invazive – puncţie-biopsie mamară şi evacuatorie- în scop terapeutic;
  • oferă posibilitatea examinării porţiunii posterioare a glandei mamare;
  • se poate aplica la pacientele anxioase;
  • este utilizat în afecţiuni inflamatorii – cînd nu se poate face compresia corectă;
  • se poate examina sînul în perioada lactaţiei;
  • este posibil examenul sînilor cu implant mamar (silicon).