Pancreatita

Pancreatita este o inflamaţie a pancreasului determinată de o modificare la nivelul ţesutului glandular al acestuia, cauzată de enzimele digestive activate. Pancreasul este o glandă localizată în partea stîngă a abdomenului, sub stomac . Pancreasul produce sucul pancreatic care ajută la digestie şi producerea hormonilor (insulina).

Semnele şi simptomele pot varia, în funcţie de tipul pancreatitei. Simptomele pancreatitei acute sînt:

• Dureri abdominale superioare;
  • Dureri abdominale care sînt resimţite în spate;
  • Dureri abdominale care se acutizează după mîncare;
  • Sesibilitate la palparea abdomenului;
  • Greaţă, vomă.

Simptomele pancreatitei cronice sînt:

• Indigestie;
  • Pierdere în greutate;
  • Steatoree (scaune uleioase).

Atenţie! Programaţi-vă la un consult de specialitate dacă aveţi dureri abdominale persistente, iar dacă durerea este gravă încît aveţi dificultăţi de poziţionare a corpului, adresaţi-vă asistenţei medicale de urgenţă.

Cauze

În timpul digestiei normale, enzimele pancreatice se activează la nivelul intestinului subţire, pe cînd în cazul pancreatitei, acestea devin active în timp ce se află în pancreas, producînd iritarea şi inflmarea organului. O serie de cauze pot fi identificate atît în cazul pancreatitei acute, cît şi a celei cronice:

• Alcoolul;
  • Chirurgii, traumatisme abdominale;
  • Fumatul;
  • Fibroza chistică;
  • Hipercalcemie (valori crescute de calciu în sînge);
  • Hiperparatiroidism (nivel ridicat de hormon paratiroidian);
  • Hipertrigliceridemie;
  • Cancer pancreatic;
  • Litiaza biliară;
  • Factorul ereditar;
  • Tratament.

Tratamentul pancretitei constă în eliminarea cauzei declanşatoare, iar în dependenţă de factorul care determină durerile abdominale, medicul vă va prescrie o dietă sau enzimi pancreatice.