Retinopatia diabetică

Printre cele mai frecvente cauze ale pierderii vederii se numară retinopatia diabetică unde diabetul este cauza ce afectează sistemul vascular al organismului, inclusiv la nivelul ochilor.

Retinopatia diabetică este o afecțiune retiniană noninflamatorie ce progresează în timp. Vasele de sînge mici de la nivelul retinei încet se subțiază, dezvoltînd mici anevrisme, care în orice moment se pot rupe și pot determina cheaguri de sînge în gelul vitros a retinei ce duce la pierderea vederii. În plus, aceste vase de sînge nu mai reușesc să hrănească retina cu substanțele nutritive și oxigenul necesar, afectînd-o și mai mult. Pe măsura ce boala progresează, într-un timp considerabil, fără a fi urmat un tratament adecvat duce la orbire.

Cauze

Cauzele bolii încă nu sunt destul de cunoscute, iar odată ce a avut loc apariția acestei necruțătoare afecțiuni, evoluția ei nu poate fi stopată, ci doar intreținută sau încetinită. Depistarea bolilor oculare la timp este esențială. În stadii incipente nu are simptome (vedere încețoșată, dureri oculare sau alte semne), acesta fiind un motiv în plus ca pacienții ce suferă de diabet să facă și un control oftalmologic. Alți factori ce duc la apariția retinopatiei diabetice sînt sarcina, hipertensiunea arterială, creșterea grasimilor din sînge şi boli cronice ale rinichilor. Însă principala cauza este diabetul zaharat ce duce la pierderea de celule și blocarea capilarilor sangvine ale retinei.

Simptomele sunt observate atunci cînd deja au avut loc distrucții masive și au apărut complicații. O examinare periodică poate identifica retinopatia diabetică precoce și poate preveni detaşarea de retină.

Simptomele retinopatiei diabetice includ:

• Vedere distorsionată sau încețoșată
  • Dificultăți întilnite la citire
  • Puncte albe, întunecate sau luminoase în cîmpul vizual
  • Dureri oculare
  • Senzații de vedere printr-un val
  • Pierderea parţială vederii, etc

Metode de diagnosticare

Un examen oftalmologic ce include măsurarea tensiunii oculare, acuității vizuale și polului ocular plus examenul fundului de ochi- sunt cîteva metode care stabilesc diagnosticul.

Detectarea timpurie a modificărilor la nivelul retinei este o metodă sigură de prevenire a bolii.
Tratamentul retinopatiei diabetice depinde de gravitatea și localizarea bolii şi de tratarea diabetului însuși.
Odata debutată, boala va continua să persiste, chiar dacă pacientul a început tratamentul.