Contacte
(+ 373 22) 74-34-13; 71-92-52
 

Sforăitul. Sfaturile medicului ORL

Partenerul tău de viaţă îţi deranjează somnul cu sforaitul său în timp ce dormi? Sau tu însuţi eşti cel care tulburi liniştea celor din jur? Specialistul ORL al C.M. PROMED vine cu soluţii la frecventele întrebări care te pot ajuta să scapi de acest inconvenient jenant.

Ce este sforăitul?

Sforăitul sau Ronhopatia cronică este zgomotul produs de partea din spate a tavanului gurii ce vibrează în timpul somnului.
Aceasta afectiune capătă amploare odată cu înaintarea în vîrstă, dar un studiu al Academiei Americane de Otolaringologie a demonstrat ca 45% dintre adulti suferă ocazional de acest sindrom şi 25% dintre acestea dezvolta episoade de apnee în somn (oprirea respiraţiei pentru cîteva secunde/zeci de secunde).

Cauzele apariţie sforăitului

Sforăitul apare atunci cînd coloana de aer care pătrunde prin gura sau nas în plămîni, provoaca vibrarea ţesuturilor căilor aeriene. De obicei, acest fenomen apare ca o urmare a îngustării sau obstrucţiei căilor aeriene la nivelul nasului, gurii (cavităţii bucale) sau gîtului. În timpul somnului, la inspiraţie, aerul patrunde prin gură sau nas şi trece de palatul moale (partea posterioră a peretelui superior al cavităţii bucale) pentru a ajunge apoi în plămîni.

Principalii factori care contribuie la apariţia sforăitului sînt:
• Amigdalele;
• Hipertrofia ţesuturilor;
• Blocarea căilor aieriene nazale, cauzată de răceală, alergii sau polipi nazali;
• Tonusul muscular slăbit la nivelul gîtului;
• Consumul de alcool care duce la inhibarea unei părţi a creierului responsabilă de controlul respiraţiei;
• Fumatul;
• Obezitatea – depunerea de grăsimi la nivelul gîtului îngustează căile aeriene;
• Medicamentele care provoacă somnolenţa şi sînt administrate în stare de anxietate.

Metode ce pot  „anihila” sforăitul

Încearcă mai multe metode de ameliorare a sforăitului pentru a descoperi care dintre ele are cu adevărat succese pentru tine sau partenerul tău de viaţă.

– De foarte multe ori, sforăitul este determinat de poziţia în care dormi, fiind accentuat atunci cand dormi pe spate.

– Renunţă la perna moale – graţie confortului resimţit în timpul somnului, muşchii gîtului se relaxează, cauzînd obturarea căilor respiratorii superioare şi, implicit, sforăitul.

– Mai multe perne sau o pernă înalta te vor ajuta să îţi menţii capul ridicat în timpul somnului. În acest fel, căile respiratorii nu vor fi obturate, iar sforăitul va fi redus semnificativ.

– Obişnuieşte-te să te culci în fiecare seară la aceeaşi oră- adesea, un somn liniştit este asigurat de rutină.

– Evită alcoolul şi somniferele – atît alcoolul, cît şi somniferele determină relaxarea muşchilor gîtului, provocînd sforăitul.

– Unul dintre motivele pentru care sforăi în fiecare noapte poate fi şi surplusul de kilograme. Persoanele supraponderale riscă să sufere din cauza acestei afecţiuni medicale mai mult decît persoanele care au o greutate corporală normală. Astfel, o scădere în greutate poate reprezenta soluţia perfectă pentru a nu mai avea de-a face cu neplacutul sforăit.

– După masa de seară, mergi la o scurtă plimbare sau apucă-te de exerciţii fizice care îţi relaxează musculatura spatelui şi a gîtului.

– Seara, evită mesele copioase, produsele lactate, prăjiturile, ciocolata sau pizza.

– Înainte de culcare, consumă puţină miere.

– Inhalările reduc congestia nazală şi îţi asigură un somn liniştit. Prepară un ceai relaxant şi inhalează apoi vaporii, acoperindu-ţi capul şi vasul cu un prosop.

– Renunţă la fumat sau evită să fumezi înainte de culcare. Fumatul cauzează inflamarea gîtului şi îngustează căile respiratorii.

În cazul în care nici una dintre aceste metode nu dă rezultate, apelează la sfatul specialistului ORL!

1