Strabism

Strabismul sau ochii încrucișați este o afecțiune vizuală unde poziția ochilor nu este paralelă iar ochii nu mai au aceiași capacitate de a focaliza mai multe imagini în același timp. Strabismul apare în copilărie și poate fi constant, intermitent, monocular sau alternant.
Strabismul este convergent dacă abaterea ochiului se face în interior (esotropia) și divergent cînd acesta se abate spe exterior(exotropia).

La copii, strabismul apare aproape întotdeauna înainte de vârsta de 4 ani și este , în cele mai multe cazuri-ereditar. La adulți acesta poate apărea în urma unor afecțiuni ale globului ocular sau din cauza diverselor tumori oculare, craniene, accidente vasculare.

CAUZE:

• 60%-80% este ereditar – cînd părinții „transmit prin gene” copiilor viciile de refracție cum ar fi (hipermetropie, miopie, astigmatism). În special anizometropia (diferența de dioptrii dintre cei doi ochi) este drept cauză a strabismului.
  • Afecțiuni neurologice
  • Prematuritate
  • Boli infecțioase
  • Traumatisme (de craniu sau orbital)
  • Boli (cataracta congenitală unilaterală, sau ptoza unilaterală), etc.

Copiii care suferă de strabism pot fi diagnosticați destul de ușor doar urmarîndule ochișorii cum privesc unele obiecte. Cele mai frecvente semne care pot fi observate sînt:

• ochii nu privesc în aceeași direcție în același timp;
  • globii oculari nu se mişcă coordonat;
  • privirea devine încrucișată iar ochii devin sensibili la lumină;
  • înclinarea sau întoarcerea capului pentru a privi la un obiect;
  • strabismul limitează aprecierea distanței fața de diferite obiecte.

Copiii care suferă de aceasta boală se pot plînge de urmatoarele simptome:

• vedere dublă,
  • oboseala ochilor,
  • durere sau mîncărimi,
  • sensibilitate la lumina puternică, etc.

Tratament

Scopul tratamentului este realinierea axelor oculare și îmbunătațirea acuității vizuale, obținerea sau îmbunătățirea vederii binoculare.
Tratamentul strabismului este complex, individualizat și constă în tratarea corectă a viciilor de refracţie cu ajutorul ochelarilor adecvaţi.

Strabismul poate fi tratat prin ocluzare plasarea unui bandaj pe ochiul sanatos, prin purtarea de ochelari speciali, prin exerciții ale globului ocular, prin tratamentul cu toxina botulinică sau interventii chirurgicale.
În cele mai multe cazuri, tratarea se obține prin intervenţii chirurgicale ale muşchilor care răspund de mişcarea ochiului. Acest tip de intevenţie este desfășurat la “suprafaţă”, iar globul ocular nu este afectat. De multe ori, operaţia este recomandată precoce, deoarece copilul are şansa la o dezvoltare normală a vederii binoculare